سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزیده ای از منشور حقوق بشر کوروش کبیر

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ                                                                 

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ موسوم به استوانه کوروش استوانه‌ای سفالین است که در سال 539 پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی شاهنشاه ایران ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات شاهنشاه به زبان و خط میخی بابلی نوشته شده‌است. این استوانه که به عنوان «اولین منشور حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شود، در نیایشگاه اسگیله یا همان معبد مردوک، خدای بزرگ بابلیان در شهر بابل پیدا شده‌است. این منشور برای نخستین بار در ایران در روز افتتاح برج میدان شهیاد(آزادی) توسط محمدرضا شاه وهمسرش پرده برداری شد. این منشور هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.کوروش بزرگ، بنیان‌گذار پادشاهی ایران وسرسلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در بابل تاج‌گذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد، ادیان بومی را آزاد اعلام کرد، برای جلب محبت مردم بین‌النهرین، مردوک که کهن‌ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخته، او را نیایش کرد و سپاس گفت. او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت دربابل آزاد کرد.به دستور کوروش، شرح وقایع و دستورات وی روی یک لوح استوانه‌ای سفالین نگاشته شد و به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار گرفت.

در این لوح استوانه‌ای، کوروش پس از معرفی خود و خاندانش و شرح مختصری از فتح بابل، می‌گوید که تمام دستاوردهایش را با کمک و رضایت مردوک خدای بابلی به انجام رسانده‌ است. وی سپس بیان می‌کند که چگونه آرامش و صلح را برای مردم بابل و کشور سومر به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید(بخت النصر،پادشاه بابل) از نیایشگاه‌های مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را به نیایشگاه‌های اصلی آنها در میان‌رودان و غرب ایران برگردانده‌ است. پس از آن، کوروش می‌گوید که چگونه نیایشگاه‌های ویران‌شده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر پادشاهان بابل بودند به میهن‌شان برگردانده ‌است.

  خلاصه ای از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ

اینک که به یاری مزدا، تاج سلطنت ایران،بابل و کشورهای جهات اربعه را به سر گذاشته ام اعلام می کنم که:

تا روزی که من زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم،محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیردستان من دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار دهند یا به آنها توهین نمایند.

من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام،تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهدهرگز سلطنت خود را بر هیچ ملتی تحمیل نخواهم کرد و هر ملتی آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند یا نکند و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ،من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد.

من تا روزی که پادشاه ایران ،بابل و کشورهای جهات اربعه هستم نخواهم گذاشت ؛

  

کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد ، من حق او را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد.

من تا روزی که پادشاه هستم ،نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال تصرف نمایند.

 من تا روزی که زنده هستم ،نخواهم گذاشت که شخصی ،دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد ،وی را به کار وادارد.

من امروز اعلام می کنم ، که هر کس آزاد است،که هر دینی را که میل دارد  بپرستد ؛

و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید ؛

و هر شغلی را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است ،به مصرف برساند ،مشروط بر اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند.

من اعلام می کنم که هر کس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده،مجازات کرد مجازات برادر گناهکار وبر عکس ممنوع است

 واگر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر می شود ،فقط مقصر باید مجازات گردد ،نه دیگران.

من تا روزی که به یاری مزدا سلطنت می کنم،نخواهم گذاشت که مردان و زنان را بعنوان غلام و کنیزبفروشند ؛

و حکام و زیردستان من ،مکلف هستند ،که در حوزه حکومت و ماموریت خود ،مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیزبشوندو رسم بندگی باید به کلی از جهان برافتد ؛

و از مزدا خواهانم ،که مرا در راه اجرای تعهداتی که نسبت به ایران ،بابل و کشورهای ممالک اربعه عهده گرفته ام ،موفق گرداند.